Projekt „Zjawy, duchy i sny w literaturze i kulturze” ma za zadania włączenie młodzieży w życie społeczno-kulturalne, stworzenie jej możliwości rozwoju i nabywania różnych umiejętności. Głównym celem jest podniesienie kompetencji czytelniczych oraz rozbudzenie potrzeb literackich poprzez wykorzystanie nowych technologii oraz literatury fantasy z wątkami mitologii słowiańskiej. Zadanie opiera się na trzech fundamentach: nowych technologiach, literaturze, pradziejach. Każdy z filarów obejmuje działania o wysokiej wartości artystycznej i dużym potencjale rozwojowym.
Projekt „Zjawy, duchy i sny w literaturze i kulturze” ma na celu umożliwienie rozwoju zainteresowań kulturowych wśród ludzi młodych. Według statystyk Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kędzierzynie-Koźlu wśród młodzieży najpopularniejsze stają się książki o tematyce fantasy. Młodzi czytelnicy są coraz bardziej wymagający i książka, po którą sięgają, musi ich zachęcić oryginalną historią. Literatura fantasy rozwija wyobraźnię, a większość powieści zawiera w sobie uniwersalne wartości. Chcemy połączyć zamiłowanie młodzieży do literatury fantasy z wierzeniami słowiańskimi, które stanowią źródło polskiej kultury. Wiele motywów kultury Słowian przetrwało do dziś i ważne jest, aby młodzi ludzie mieli świadomość skąd wywodzi się bogata polska kultura. Biblioteka stanowi bastion kultury tradycyjnej pielęgnowanej nie tylko poprzez literaturę, ale także działania kulturalne. Kultura polska ma swe korzenie u źródeł kultury słowiańskiej. Wywodzą się z niej między innymi dożynki, Gody, Noc Kupały i inne.
Na realizację zadania składać się będą następujące elementy:
- Warsztaty alchemiczne
- Warsztaty projektowania mobilnej gry miejskiej na motywach słowiańskich i premiera gry
- Spotkania autorskie
- Warsztaty pisania scenariuszy do gier RPG