Wystawa fotografii Jean-Marca Caracciego pt. „Homo Urbanus Europeanus”
Zapraszamy do zwiedzania wystawy fotografii Jean-Marca Caracciego pt. „Homo Urbanus Europeanus”, ktora będzie prezentowana do 30 czerwca w MBP, Rynek 3 oraz w Oddziale dla młodzieży, ul. Poniatowskiego 1-3/II.
Wydarzenie towarzyszące trzeciej edycji Targów Książki Nad Odrą, objętych Honorowym Patronatem Sabiny Nowosielskiej Prezydent Miasta Kędzierzyn-Koźle.
Jean-Marc Caracci urodził się w Tunezji, ale od wczesnego dzieciństwa mieszkał w Montpellier we Francji. Jako fotograf-samouk zaczął używać ciemni w wieku 15 lat. Kiedy miał 20 lat został fotografem podczas pełnienia służby wojskowej. Nauczył się, jak fotografować ludzi i jego prace zaczęły skupiac się na człowieku jako reprezentacji przynależności, nie jako obiekcie społecznym. Jego styl jest zainspirowany przez takich fotografów jak Henri Cartier Bresson, Elliott Erwitt, Raymond Depardon, ale także amerykańskiego malarza Edwarda Hoppera. W 2005 zdecydował się opuścić firmę, w której był zatrudniony, by poświęcić się wyłącznie fotografii i tak rozpoczęła się kariera artysty fotografa. Jego największą pracą artystyczną do tej pory jest seria “Homo Urbanus Europeanus”. Stworzył także serię “Green” oraz napisał powieść „Love and Chickpeas Soup”.
Seria „Homo Urbanus Europeanus” jest o człowieku, w mieście, w Europie (…). Jej autor – artysta fotograf Jean Marc Caracci opracował pejzaże w sposób archeologiczny: wyszukał, przekopał i spróbował zrekonstruować pierwotne przestrzenie. Obserwował mieszkańców miast i ich środowisko tak, jak biolog obserwowałby komórkę. Każde zdjęcie z serii „HUE” przez precyzję kompozycji i świeży styl wybrzmiewa niczym pieśń na cześć wspaniałego mieszkańca. Ta postać chodząca, zatrzymująca się i meandrująca poprzez miasto, często samotnie jednak wciąż dumnie i z determinacją, nie pokazuje osamotnienia, a raczej postawę zdobywcy. Co więcej ta ludzka obecność, sylwetka uchwycona z finezją, zawsze w odpowiednim czasie i miejscu nadaje miastu niespodziewanego piękna i majestatu. Pomimo bycia pracą estetyczną seria Homo Urbanus Europeanus nie kryje swojego wymiaru politycznego. 39 europejskich stolic fotografowanych w takim samym stylu na trzeźwo i bez aspektów kulturowych i socjalnych pokazuje ich podobieństwa, a nie różnice, ich europejskość. Seria „HUE” jasno pokazuje szczere „tak dla Europy”. Wystawa była prezentowana w 26 krajach.